السبت 11 مايو 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

أسما شريف منير توجه رسالة شديدة اللهجة لـ”الصحفيين” بعد وفاة فاروق الفيشاوي (صور)

القاهرة 24
كايرو لايت
الجمعة 26/يوليو/2019 - 01:27 م

شهدت جنازة الفنان الراحل فاروق تزاحم شديد من الحاضرين، سواء عند الصلاة عليه بمسجد مصطفى محمود، أو عند توديعه إلى مثواه الأخير بمقابر عائلة “الفيشاوي” بمسقط رأسه بالمنوفية، وتسبب ذلك في انفعاله ابنه أحمد لعدم تمكنه من إخراج جثمان والده من قوة التدافع على عربة الموتى.

وعبرت الإعلامية أسما شريف منير عن انزعجها هي الأخرى من الموقف بشكل عام، حيث قالت في تعليق على حسابها بموقع “انستجرام”: “اللي يضايق أكتر الصحفيين اللي بتتزاحم على التصوير أثناء التشييع ولا في أي حرمة متوفي، ولا حرية للدعاء والحزن”.

أسما شيريف منير منزعجة من الصحفيين
أسما شيريف منير منزعجة من الصحفيين

علقت أسما أيضا عن نشر البعض صور التقطت مع الفنانين قبل وفاتهم، قائلة: “ممكن أقول حاجة، أنا عادةً لا بتفزلك و لا بقعد أتريق علي الحاجات الكتير اللي بتطلع موضة فجأة بس موضوع أن أي فنان يتوفي كل الناس تنزل صور معاه بحس أنه مش حقيقي بحس كده إنها موضة أو شالنج و مش حزن حقيقي بحسه شو”.

 

View this post on Instagram

 

ممكن اقول حاجه، انا عادةً لا بتفزلك و لا بقعد اتريق علي الحاجات الكتير اللي بتطلع موضه فجأة بس موضوع ان اي فنان يتوفي كل الناس تنزل صور معاه بحس انه مش حقيقي بحس كده انها موضه او شالنج و مش حزن حقيقي بحسه شو، الوقت ده المتوفي محتاج الدعاء اهم حاجه و صدقه جاريه و مواساة الاهل و السؤال عليهم، بحس ان الصوره دي حركه كده عشان ال يعني يبان مهتم أو انه كان يعرف الفنان ده بشكل شخصي.. اللهم ارحم جميع امواتنا و اعفو عنهم و ارحمهم و ارحمنا يا رب.. انا مش قاصدة حد معين و متاسفه لو حد اضايق ده مجرد رأي شخصي. و الله اعلم بنوايا الآخرين.

A post shared by Asma Sherif Moneer (@asma.sherif.moneer) on Jul 25, 2019 at 1:54pm PDT

وأضافت”الوقت ده المتوفي محتاج الدعاء أهم حاجة و صدقه جارية و مواساة الأهل و السؤال عليهم، بحس أن الصورة دي حركة كده عشان ال يعني يبان مهتم أو إنهه كان يعرف الفنان ده بشكل شخصي، اللهم أرحم جميع أمواتنا واعفو عنهم وارحمهم وارحمنا يا رب، أنا مش قاصدة حد معين و متأسفة لو حد أضايق ده مجرد رأي شخصي.و الله اعلم بنوايا الآخرين”.

انفعال أحمد الفيشاوي أثناء وصول جثمان والده مسجد مصطفى محمود (فيديو)

تابع مواقعنا