الجمعة 26 أبريل 2024
More forecasts: Wetter 4 wochen
رئيس التحرير
محمود المملوك
أخبار
حوادث
رياضة
فن
سياسة
اقتصاد
محافظات

سميحة أيوب عن الجونة السينمائي: مهرجان للتشليح وبيتسابقوا في تعرية جسمهم | فيديو

سميحة أيوب
فيديو
سميحة أيوب
الثلاثاء 26/أكتوبر/2021 - 09:35 م

عبرت الفنانة سميحة أيوب عن رأيها في مهرجان الجونة السينمائي الدولي الذي يديره الناقد العراقي انتشال التميمي، مشيرةً إلى أنه قلما توجد به قامات بالفن.

رأي سميحة أيوب في مهرجان الجونة

وقالت سميحة أيوب لـ القاهرة 24: مهرجان الجونة أنا لا أعرفه ولا أحبه ولا شوفته ولا السيستم بتاعه يعجبني، متسائلة بتعجب: وهو اللي بيتم دعوتهم لمسرح الجونة، قيمة؟، صحيح فيه قمم، ولكن السواد الأعظم ناس مانعرفهمش.

وعن حقيقة دعوتها للحضور لمهرجان الجونة، أضافت سميحة أيوب: لا، وهو دا شكلي يدعي لمهرجان الجونة؟، ده مهرجان تشليح بيتباروا في إنهم يعروا جسمهم وأنا مكسوفة، ولكن فيه ناس كانوا محترمين نفسهم، مقدرش أنصح حد من اللي بيحضروا، لأن الإنسان المفروض عنده خشى وكل واحد ينصح نفسه.

وأجابت سميحة عن القرار الأول الذي تتخذه إذا أُتيحت لها الفرصة لتكون مسئولة في الدولة لإصلاح المسرح المصري، قائلةً: أنا مبحبش أبقى موظفة في الدولة، المسرح المصري بخير وفيه شباب واعي وبيعطي مبدع، المسرح المصري مش ناقصه حاجة إحنا اللي دايما حاسين بالذنب وشايفين نفسنا مقصرين وإحنا مش مقصرين وعندنا شباب كل يوم بيتولدوا بيكبراو ويعبروا عن نفسهم ويبقالهم موجودة.

وأشارت سميحة أيوب إلى أنها لا يوجد لديها مانع لتجسيد سيرتها الذاتية في عمل فني، مرشحةً الفنانة حنان مطاوع لتجسيد حياتها في ذلك العمل الفني لما تمتلكه من موهبة ملفتة، مؤكدةً أن سيرتها الذاتية مُسجلة في كتاب.

تابع مواقعنا