المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

كلنا مصريين ومفيش فرق.. شاب قبطي يصنع زينة رمضان ويعلقها بشوارع الفيوم| بث مباشر

شهد مركز طامية التابع لمحافظة الفيوم، حالة من الفرحة والاستعداد لاستقبال شهر رمضان المبارك، حيث تطوع شاب قبطي لصنع زينة رمضان ووضعها بالشوارع كمظهر من مظاهر الاحتفال بشهر رمضان الكريم.

شاب قبطي يصنع زينة رمضان ويضعها بشوارع محافظة الفيوم 

وقال الشاب سامر سمير، إنه يشارك شباب وأطفال منطقته السكنية في صنع زينة رمضان ووضعها في الشوارع كل عام استعدادا لقدوم شهر رمضان المبارك، موضحًا أنهم يجتمعون لشراء المواد المطلوبة لصنع الزينة ويقومون بتصنيعها، قائلًا: مفيش فرق بين مسلم ومسيحي، وكل سنة بنشتري الزينة وبنتجمع في الشارع عشان نعملها مع بعض.

وأشار سمير، إلى أنه يشارك زملاءه وجيرانه المسلمين في استعدادات استقبال شهر رمضان لعدم وجود فرق بين الأخوة المسيحين والمسلمين، مشيرًا إلى أن جيرانه المسلمين يقومون بمشاركتهم في جميع الأوقات إذا كانت حزنا أو فرحا، قائلًا: بنشارك بعض في كل حاجة ومفيش فرق ما بينا إحنا كلنا مصريين، وهما دايما بيشاركونا في حاجات كتير وفي الحزن قبل الفرح.

وأكد سامر، تعاون جميع الأهالي والجيران في تقديم المساعدات المادية والمعنوية أثناء تجهيزات صنع زينة رمضان المبارك، لافتا إلى أن عملية تصنيع الزينة ووضعها بالشوارع تستغرق وقتًا طويلًا على عكس شرائها لوضعها فقط دون تصنيع، قائلًا: إحنا اللي بنعمل كل حاجة بنشتري الزينة ونعملها، وتصنيعها بياخد وقت طويل لحد ما نعملها غير ما بنشتريها جاهزة.