الإثنين 04 مارس 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

قصة كفاح بائعة عطارة بالجيزة: بشقى بقالي 44 سنة عشان أجيب لقمة العيش | بث مباشر

قصة كفاح بطلتها السيدة أم هشام، البالغة من العمر 59 عامًا، التي تفترش الرصيف في أحد الأسواق بمحافظة الجيزة، من أجل بيع بعض منتجات العطارة من التوابل المختلفة، حيث إنها تعمل منذ 44 عامًا حتى توفر المال اللازم لها، على الرغم من كبر سنها إلا أنها تباشر عملها بشكل يومي بحثًا عن الرزق الحلال.

قصة كفاح أم هشام بائعة عطارة بالجيزة

وقالت السيدة أم هشام إنه على الرغم من كبر سنها إلا أنه عليها أن تباشر عملها وتكافح في الحياة، لافتة إلى أن أي أم أو زوجة يجب أن تكافح مع زوجها حتى تساعده في أمور المعيشة.

وواصلت: مينفعش أي ست تقول إنها مبتقدرش تعمل حاجة لأ اخرجي ساعدي جوزك ولازم تستحمليه في الظروف اللي إحنا فيها دي.

وأضافت أم هشام، أنها تعمل من أجل مساعدة زوجها منذ 44 عامًا، مشيرة إلى أن زوجها يتمتع بأخلاق حميدة وحسنة، ورفض في البداية خروجها للعمل في الشارع إلا أنها صممت على موقفها.

وتابعت: بقالي 44 سنة شغالة مع جوزي، وهو راجل محترم وكويس جدًا وقالي متشتغليش بس أنا رفضت وقولتله لازم إيدينا تبقى في إيد بعضنا لحد ما ربينا عيالنا وكبرناهم.

كما أوضحت أم هشام، أنها كانت تبيع كراتين البيض في بداية عملها، ولكن عندما ارتفعت أسعاره في الآونة الأخيرة قررت أن تعمل في مجال بيع التوابل ومنتجات العطارة.

واختتمت: عيالي طلبوا مني أقعد من الشغل بس أنا رفضت عشان مبقاش عبء عليهم، لازم أشتغل لأن عمر إيد غيرك ما تشبعك، لازم أنت تجري وتشقى وتتعب عشان تجيب لقمة العيش.