الجمعة 08 ديسمبر 2023
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

راضي بقضاء الله.. الطالب مجدي فهمي عقِب تعرضه لحادث مروري وبتر قدمه: عفوت عن الجاني | بث مباشر

أصيب طالب يدعى مجدي فهمي؛ يدرس بالصف الثاني الإعدادي؛ لحادث مروري واصطدامه بموتوسيكل عند ذهابه إلى الجيم بمدينة نصر في محافظة القاهرة؛ وتسبب الحادث في بتر قدمه، وتفتت في الجانب الأيمن من الحوض وتجمع دموي في الطحال والمعدة وجرح في الكبد.

طالب يفقد قدمه في حادث مروري بمدينة نصر

وقال الطالب مجدي فهمي؛ إنه توجه رفقة أحد أصدقائه من أجل ممارسة الرياضة بأحد مراكز اللياقة البدنية في الحي العاشر بمدينة نصر؛ موضحا أنه عند عبور الطريق فوجئ بأحد الشباب يقود دراجة بخارية ويتوجه نجوه بسرعة كبيرة ليصطدم به ويقع أرضا ويتم نقله إلى المستشفى ويتم بتر قدمه اليمنى.

وأضاف: كنت رايح أنا وواحد صاحبي نشترك في الجيم في الحي العاشر.. واحنا بنعدي الشارع فوجئت بالموتوسيكل جاي بسرعة بيعدي من على رجلي.. مش عارف الموتوسيكل جه بسرعة ازاي رغم إني كنت شايفه.. كان نفسي أدخل بعد ما أخلص الإعدادية مدارس المتفوقين للعلوم والتكنولوجيا.

وأكد الطالب مجدي فهمي؛ أن رغم بتر قدمه وفرار المتهم بدهسه إلا أنه عفا عنه عما بدر منه وذلك ابتغاء لوجه الله تعالى؛ موضحا أنه لديه حالة من الرضا بقضاء الله وقدره.

وتابع قائلا: أنا سامحت اللي عمل الحادثة.. وما فيش حد أجبرني أعفو عنه.. وهو كان سبب.. لما يتقبض على الجاني.. هاخد منه الموتوسيكل علشان ما يعملش كدا تاني.. أي حد لازم يعرف إنه كل أموره خير.. وأنا عندي يقين إن ربنا هيكرمني بحاجة أفضل.. قبل الحادثة ما كنش ليا في الكرة وحبيتها فجأة ولعبتها وجيبت أجوان.. وربنا كان عاوز يفرحني برجلي قبل بترها.. ما ينفعش أعمل حاجة غير الرضا.

وقالت آية أحمد والدة الطالب مجدي فهمي؛ إن نجلها استأذنها من أجل تسجيل اسمه بأحد مراكز اللياقة البدنية في الحي العاشر بمدينة نصر؛ مؤكدة أنه كان يتمنى أن يحقق حلمه ببناء جسد رياضي متناسق خاصة أنه ضعيف البنية.

وتابعت: ابني طلب مني يسجل في الجيم علشان يبني جسمه لأنه ضعيف البنيان ودا كان حلمه.. جالي تليفون بيبلغوني بالحادث.. لما روحت وشوفت ابني عرفت إن فيه حاجة في رجله.. الدكاترة قرروا إنه لازم على وجه السرعة يتم بتر قدمه من أسفل الركبة.. احنا راضيين بقضاء الله وكل اللي عاوزينه إن دا ما يحصلش مع ابن حد تاني.. أهالي المنطقة بيصفوا ابني: بـ صاحب الصف الأول في المنطقة لأنه مواظب على الصلاة.. لأول مرة أعرف إن ابني محبوب وله شعبية كدا من الجيران والمدرسة وكلهم زاروه.