الإثنين 04 مارس 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

الرئيس السيسي لمقاتلي شرق القناة: كنا بنقول امتى الإرهاب يخلص وخلص بيكم| فيديو

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية، مع مجموعة من الجنود خلال زيارته لمقاتلي القوات المسلحة شرق قناة السويس، عن ذكرياته منذ أن تخرج من الكلية الحربية وتوجه لقضاء فترة خدمته، قائلًا: بعد ما اتخرجت من الكلية جيت هنا وعشت أحلى أيام.  

زيارة الرئيس السيسي التفقدية للارتكازات الأمنية بشرق القناة

واستكمل رئيس الجمهورية حديثه مع المجندين عن أزمة حل أزمة الدولار، حيث قال: اوعوا تفتكروا إن الأزمة دي هتفضل كدة ولو تفتكروا من 10 سنين الناس كانت بتقول امتى الإرهاب يخلص وخلص بيكم والأزمة دي كمان هتخلص بيكم.

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن حل أزمة الدولار سيكون قريبًا، لافتًا إلى أنه سيتم تخطي تلك الأزمة وسوف تصبح تاريخا كمثيلتها من الأزمات الأخرى التى تم حلها، قائلًا: أزمة الدولار هتتحل وهتبقي تاريخ بس لازم نعرق ونشقى.

واستكمل رئيس الجمهورية حديثه مع المجندين، عن ضرورة ترابط الجنود وتعاونهم مع القادة في مناقشة الأزمات وإيجاد حلول لها، مضيفًا: أنتم كلكم مع بعض ولازم يكون في بينكم موضوعات مهمة ولو في أزمة نشوف الأزمة دي ليه وممكن نحلها إزاي ولو في حد من زمايلنا عنده مشكلة نساعده إزاي.

واختتم الرئيس عبد الفتاح السيسي حديثه مع الجنود، بتهنئتهم بحلول شهر رمضان الكريم، كما تطرق للاطمئنان عليهم حيث قال لهم: أخبار الصيام أيه؟ بتاكلوا كويس واللا لا.