الإثنين 22 أبريل 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

مطبخ الخير بالسويس يجهز 500 وجبة إفطار لتوزيعها على غير القادرين | بث مباشر

يجهز أحد مطابخ الخير في محافظة السويس، 500 وجبة إفطار من أجل توزيعها على الصائمين غير القادرين، وذلك بالتزامن مع اليوم الـ 23 من شهر رمضان المبارك 1445 هجريًا.

مطبخ الخير بالسويس يجهز وجبات إفطار بالمجان

وقال أحد القائمين على المطبخ الخيري، إنهم يجهزون وجبات إفطار بشكل يومي طوال شهر رمضان المبارك؛ من أجل توزيعها على الصائمين غير القادرين.

وتابع: إحنا كل يوم بنوزع من أول 350 وجبة لحد 500 وجبة على حسب الدعم اللي موجود.. والحمد لله انهاردة ربنا ميسر الحال وهنطلع 500 وجبة إفطار ويمكن أكتر كمان.

وأضاف أحد القائمين على المطبخ الخيري، أن جميع شباب وأهالي السويس يتنافسون في الخير من خلال عدد من المطابخ الخيرية الموزعة على مستوى المحافظة، حيث إنهم يقدمون نحو 10 آلاف وجبة إفطار للصائمين غير القادرين طوال شهر رمضان المبارك.

واستكمل: فيه أكتر من مطبخ خيري في السويس وكلنا بنتنافس في الخير وبنكمل بعض.. وكل حد فينا بيحاول يقدم أحسن ما عنده كل يوم يعني فيه مننا اللي بيقدم فراخ وبطاطس وأصناف تانية.. والحمد لله اللي بيستفيد الناس غير القادرين لأننا مش بنوزع بشكل عشوائي.

كما أوضح أنه يبدأ العمل في المطبخ عقب صلاة الفجر يوميًا في شهر رمضان، وذلك حتى يتم إعداد وجبات الإفطار لتكون جاهزة قبل صلاة المغرب لتوزيعها على غير القادرين.