الإثنين 17 يونيو 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

الإعدام لخمسيني عاشر صغيرتين وأنجبتا منه ببورسعيد.. والدفاع: استغل علاقتهم بيه وضيع مستقبلهم | بث مباشر

قررت محكمة جنايات بورسعيد، اليوم الإثنين 13 مايو 2024، معاقبة خمسيني بالإعدام على خلفية اتهامه بـ هتك عرض صغيرتين وإنجابهما منه، عقب إحالة أوراق القضية لفضيلة مفتي الجمهورية للأخذ بالرأي الشرعي في تنفيذ عقوبة الإعدام شنقًا ضده.

محاكمة خمسيني هتك عرض صغيرتين ببورسعيد

وقالت محامية المجني عليهما، إن المتهم كان يمارس الرذيلة مع الصغيرتين في نهار شهر رمضان المبارك، كما أنه كان يجبرهما على تعاطي المواد المخدرة.

وتابعت: المتهم ده مينفعش يتقال عليه إنه بني آدم لأنه كان بيمارس الرذيلة مع البنتين في نهار رمضان.. وكان بيديهم مواد مخدرة بكميات كبيرة، كأنهم مدمنين لحد ما بنت منهم تعبت ولما والدتها كشفت عليها لقيتها حامل.

وأضافت محامية المجني عليهما، أن جهات التحقيق وجهت للمتهم تهمة الإتجار بالبشر؛ وذلك لأنه كان يستغل المجني عليهما في استقطاب فتيات أخريات لممارسة الرذيلة معهن.

واستكملت: المتهم كان بيستغل البنتين عشان يجيبوا له بنات من المدرسة في نفس سنهم.. وكان بيهددهم إنه هيبعت لأهاليهم الفيديوهات اللي كان بيصورها ليهم أثناء ممارسة الرذيلة، أو هينشرها على النت.

وأوضحت محامية المجني عليهما أن المتهم كان يسكن مع الصغيرتين الضحايا في نفس العقار، حيث إنه استغل علاقتهما به واستدرجهما لممارسة الرذيلة، قائلة: البنتين كانوا بيقولوله يا جدو وهو كان بيجيب لهم لبس ولعب لأن ظروفهم المادية مش كويسة.. وفي الآخر اعتدى عليهم من قبل ما يبلغوا سن البلوغ لحد ما بلغوا وحملوا منه وضيع مستقبلهم.