الأحد 26 يونيو 2022
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

ايده تتلف في حرير.. عم صلاح يبدع في تزيين الأشجار بالدقهلية | فيديو

يعتبر عم صلاح الذي يعيش بمركز منية النصر في محافظة الدقهلية، فنان من طراز مختلف، حيث أنه يبدع في قص الأشجار وتشكيلها بأشكال مختلفة فريدة من نوعها.

حديث عم صلاح عن عمله في قص الأشجار

وقال عم صلاح إنه يحب قص الأشجار بطريقة مختلفة وبنوع مختلف، حيث أنه حب أن يشكل الأشجار في هيئات مختلفة، علي سبيل المثال علي شكل كلمات الله ومحمد رسول الله، وتحيا مصر، بالإضافة إلى العديد من الكلمات الأخرى.

وتابع عم صلاح حديثه قائلًا: في كل كلمة بيكون ليها طريقة مختلفة في تشكيلها وأسلوب خاص مطلوب تنفيذه عشان الشكل يطلع بالمنظر اللي أنا عايزه.

وأضاف عم صلاح أنه يعمل في مهنة قص الأشجار منذ أكثر من 27 عامًا، موضحًا: بحب أبدع باستمرار في الفن ده وكل يوم بيجيلي أفكار مختلفة بكون عايز أنفذها علي أرض الواقع، وببذل قصارى جهدي في تنفيذ أشكال مختلفة، ومش لازم أخد فلوس في كل الأوقات أهم حاجة إن الشكل يكون حلو.

وأشار عم صلاح إلى أنه يستخدم العديد من المعدات من أجل قص الأشجار، ومنها المقص بالإضافة إلى ضرورة استخدام السلم في الأشجار الطويلة جدًا، وقال: لازم أتابع نمو الأشجار اللي أنا شغال عليها عشان أعرف أشكلها بالطريقة اللي أنا عايزها، وأفضل أوقات العمل بتكون في الصيف عشان نمو الأشجار بيكون أكتر من الشتاء.

                     
                                   

ﺗﻔﻀﻴﻼﺕ اﻟﻘﺮاء