الأربعاء 17 أغسطس 2022
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

دفاع المتهم بقتل طالبة جامعة المنصورة: موكلي ربنا بيحبه عشان الناس تعاطفت معاه | بث مباشر

كشف المحامي أحمد حمد دفاع الطالب محمد عادل، المتهم بقتل المجني عليها نيرة أشرف ذبحًا أمام مبنى كلية الآداب في جامعة المنصورة، تفاصيل جديدة تتعلق بالقضية، بعدما تم صدور قرار من هيئة محكمة جنايات المنصورة يفيد بإحالة أوراق المتهم إلى فضيلة مفتي الجمهورية.

دفاع المتهم محمد عادل قاتل نيرة أشرف

وقال المحامي أحمد حمد إنه لا يبرر للطالب محمد عادل فِعلته البشعة وجريمته بقتل المجني عليها نيرة أشرف، ولكن هناك بعض الأسباب التي دفعته لارتكاب هذه الجريمة، مشيرًا إلى أنه ليس هو الوحيد المخطئ في هذه القضية.

وتابع دفاع قاتل نيرة أشرف حديثه قائلًا: لازم منحكمش على محمد باللي بنشوفه على السوشيال ميديا، عشان المشكلة إننا مش بنقف على أسباب الجريمة، أنا أكتر واحد موجوع على البنت زي أهلها وأكتر، لا نبرر لمحمد فعلته الشنيعة.. ولكن هل هو المخطئ الوحيد في الجريمة؟

وأضاف أنه من الممكن أن يكون المتهم محمد عادل مصابًا بحالة من الهلع أو حالة نفسية سيئة دفعته من أجل ارتكاب هذه الجريمة والتخلص من الطالبة نيرة أشرف وقتلها، مشيرًا إلى أن والدته في حالة لا يرثى لها نظرًا لحزنها على ابنها الذي سوف تفقده مثلما فقدت والدة المجني عليها ابنتها.

واختتم حديثه قائلًا: لما قابلت محمد وقعدت معاه قال لي أنا ماحدش حاسس بيا، وقال لي متسبنيش عشان ماحدش عارف الحقيقة إيه، والله الواد ده ربنا واقف معاه عشان يخلي الشعب ينقسم ويتعاطف معاه، وفي ناس كتير اتصلوا بيا من برا مصر قالولي إنهم متضامنين معاه.

                     
                                   

ﺗﻔﻀﻴﻼﺕ اﻟﻘﺮاء