الجمعة 03 فبراير 2023
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

قصة كفاح الطفلة ملك محاربة السرطان بالجيزة: كنت بحوش عشان أساعد أطفال السرطان وبقيت منهم| بث مباشر

كشفت الطفلة ملك، المقيمة بمحافظة الجيزة، قصة معانتها مع مرض السرطان الذى أفقدها ذراعها الأيسر، ومازالت تصارع المرض بسيف من العزيمة أملًا في تماثلها للشفاء.

قصة كفاح الطفلة ملك محاربة السرطان 

وقالت الطفلة ملك، إنها أصيبت بمرض السرطان منذ بلوغها الـ 13 عاما، موضحة أن بداية معانتها من المرض بشكل واضح في شهر رمضان الماضي، موضحة: جالي السرطان وأنا عندي 13 سنة وتعبت جامد في شهر رمضان اللي فات.

وأشارت الطفلة إلى أن بداية ظهور أعراض إصابتها بالسرطان بدأت بألم شديد بالذراع الأيسر وورم، قائلة: كان ذراعي الأيسر بيوجعني جامد ومكنتش بعرف أنام وكنت بتعامل عادي ومعرفش أنه سرطان، لحد ما بدأ يبقى في ورم وعملت أشاعات وعرفت.

وأضافت ملك محاربة السرطان، أنها عندما كانت تشاهد إعلانات الأطفال المصابين بالسرطان على شاشة التلفزيون كانت تنظر إليهم وتبكي حزنًا لمرضهم، لافتة إلى أنها أحضرت صندوق وبدأت في وضع جزء من مصروفها الخاص للتبرع لحساب مستشفى سرطان الأطفال لمساعدتهم في العلاج، قائلة: لما كنت صغيرة وبشوف الأطفال المصابة بالسرطان على التلفزيون كنت بعيط وبجيب حصالة أحط فيها فلوس وقولت لما أكبر هساعدهم، ولما كبرت بقيت منهم.

وأكد الطفلة ملك، أن محاربين السرطان يحتاجون للدعم النفسي أكثر من الدعم المادي، موضحة: مريض السرطان مش بيكون محتاج فلوس بيبقي محتاج لو كلمة واحد بتخليه فرحان.

                     
                                   

ﺗﻔﻀﻴﻼﺕ اﻟﻘﺮاء