الأربعاء 24 أبريل 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

قصة كفاح سيدة من محو الأمية للشهادة الجامعية: كنت مريضة كانسر وتحديت ظروفي عشان أتعلم | بث مباشر

قصة كفاح سطرتها سيدة تدعى حنان من مركز منفلوط التابع لمحافظة أسيوط، بالغة من العمر 58 عامًا، والتي استكملت مشوارها التعليمي من محو الأمية حتى حصولها على الشهادة الجامعية من جامعة حلوان.

قصة كفاح سيدة من محو الأمية للشهادة الجامعية 

وقالت السيدة حنان إنها كانت تعمل من قبل في عدة جمعيات مختلفة، وكان هناك جمعية من ضمنها عندما وظفت العاملين لديها اشترطت أن يكونوا حاصلين على مؤهل عالٍ.

وأردفت: حسيت إني بتعامل بطريقة مش كويسة لأني مش معايا شهادة.. عشان كده صممت إني لازم أتعلم عشان يبقى ليا مركز ومكانة كويسة بين الناس.

وأضافت السيدة حنان أنها تحدت ظروفها حتى تستكمل تعليمها وتحصل على الشهادة الجامعية، لافتة إلى أنها أم لـ 5 أبناء وكانت تعمل من أجل الإنفاق عليهم، قائلة: كنت مريضة سرطان وتحديت ظروفي.. وكمان كنت بشتغل وأتعلم في نفس الوقت.

وأوضحت أنها كافحت حتى حصلت على الشهادة الجامعية من جامعة حلوان، بعد أن كانت لا تملك فقط سوى شهادة محو الأمية، معلقة: كنت بذاكر وأنا بشتغل عشان أنجح وأحقق اللي كان نفسي فيه وأوصل لأعلى مكانة.

وأشارت السيدة حنان إلى أنها صممت أن تستكمل مشوارها التعليمي حتى تحصل على الشهادة الجامعية، مضيفة: مكنتش متخيلة إني هوصل للي وصلت ليه ده في يوم من الأيام.. وأنا صممت إني أعلم أولادي كلهم عشان أوصل بيهم لأعلى المراكز.