الثلاثاء 16 أبريل 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

نجل حلمي بكر: أرملة أبويا كانت مسيطرة عليه.. وهجيب حقه لأنه تعرض للإهمال |بث مباشر

وصل هشام نجل الموسيقار حلمي بكر إلى المستشفى حيث يرقد جثمان والده الراحل؛ وذلك من أجل إلقاء نظرة الوداع الأخيرة عليه قبل تشييع جثمانه إلى مثواه الأخير في مقابر العائلة.

وفاة الموسيقار حلمي بكر

وقال نجل حلمي بكر: والدي كان ممنوع إنه يكلم عائلته وصحابه وكان ممنوع ياخد الرعاية الطبية الملائمة لحالته الصحية.. وأرملته كانت مسيطرة عليه وبعتته الشرقية بدل ما يكون قاعد في بيته على الأقل أو في المستشفى.

وأضاف أن سماح القرشي نقلت والده الموسيقار حلمي بكر من منزله في المهندسين إلى محافظة الشرقية، لافتًا إلى أن الطبيب المعالج له بالمستشفى في كفر صقر أفاد بإصابته بتسمم ومشاكل في الكلى وهبوط حاد في الضغط، بالإضافة إلى جفاف حاد وأنيميا حادة، معلقًا: الحاجات دي كلها تدل على الإهمال وإن أبويا مكنش بياخد رعايته الكاملة.

واستكمل نجل حلمي بكر: أنا مجتش عشان والدي توفى أنا جالي خبر وفاته وأنا جاي امبارح في المطار.. وأنا هاجرت برا مصر وأنا عندي 15 سنة ودلوقتي أنا عندي 49 سنة.. يعني عشت حياتي كلها برا مصر وعلاقتي بأبويا كانت عادية جدًا وكنت باجي مصر كل سنتين أو 3 سنين وكنت بشوف أبويا في الوقت ده.

وأشار إلى أن والده الموسيقار حلمي بكر أوصاه على شقيقته لذلك فهو كان يحرص على التواصل معها بشكل دائم، وذلك على الرغم من أنه لم يراها في حياته من قبل، قائلًا: عمري ما شوفت أختي في حياتي بس كانت بتبعتلي رسايل وأنا كنت برد عليها وبنهزر مع بعض.. وأبويا وصاني وقالي خلي بالك من علاقتك مع أختك.

واختتم نجل حلمي بكر: أنا هجيب حق أبويا وانهاردة بليل هقعد مع المستشار مرتضى منصور وهنتكلم عن الخطوات اللي جاية وهيبقى فيه محضر.. لأني على الأقل شايف إن فيه إهمال اتعرض له أبويا.. وهقعد مع العائلة عشان أنسق ميعاد الجنازة والعزاء.