السبت 20 أبريل 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

عايزين تطردوني.. سامح عاشور لـ معارضيه من المحامين بكفر الشيخ: لازم نختلف بشرف | بث مباشر

نشبت أزمة بين سامح عاشور المرشح على مقعد نقيب المحامين، وعدد من المحامين خلال وجوده داخل غرفة المحامين في محكمة كفر الشيخ ضمن جولته الانتخابية، وذلك بسبب اعترضهم على انتخابه لمدة جديدة كـ نقيبًا للمحامين، حيث قال إنه لا يجوز لأي أحد مهما كان أن يحاول إهانة أو إحراج نقيب المحامين.

جولة سامح عاشور الانتخابية في محكمة كفر الشيخ

وقال سامح عاشور: عاوز تصور اللقطة عشان تنتشر على مواقع التواصل والصفحات بإن كفر الشيخ طردت سامح عاشور.. ولا يجوز لأحد أيًا كان من كفر الشيخ أو من أي مكان تاني إنه يحاول يجرح أو يهين نقيب المحامين اللي قعد 19 سنة نقيب للمحامين.

وأضاف عاشور، خلال وجوده داخل غرفة المحامين في محكمة كفر الشيخ، أن المحاماة قيم وتقاليد وشهامة، معلقًا: المحاماة رجولة وأنا كنت صادق لما كنت بقول الكلام ده لأنها مفهوم شامل لكل القيم دي.. ولازم لما تخاطب تخاطب بشرف وحتى لما تختلف لازم يبقى بشرف.

وأشار سامح عاشور إلى أنه يفتخر بتاريخه نظرًا لأنه تولى منصب نقيب المحامين على مدار 19 عامًا، قائلًا: أنا بفخر بتاريخي في المحاماة لمدة 19 سنة لأني عملت 3 تعديلات في قانون المحاماة عشان خاطر المحامين.. ومنهم تعديلين عشان احترام المحامي وتقديره في المحاكم.