الإثنين 22 أبريل 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

رانيا وهند تكافحان في شوارع كفر الشيخ بعربة لتجهيز المشروبات الساخنة: بنصرف على بيتنا وأولادنا | بث مباشر

تقف رانيا مصطفى وهند هاني، للكفاح في شوارع محافظة كفر الشيخ، أمام عربة ذات شكل مميز مخصصة لإعداد وتجهيز المشروبات الساخنة وبيعها للمارة، لتكونا أول سيدتين تعملان في هذا المجال بالمحافظة.

كفاح هند ورانيا في بيع المشروبات الساخنة 

وقالت رانيا مصطفى، إنها تجمعها بهند علاقة صداقة امتدت لسنوات بسبب عملهما في تجارة الملابس، موضحة أنهما توقفتا عن التجارة بسبب ارتفاع أسعار الملابس والمنتجات.

وأشارت إلى أنهما فكرتا في البدء بمشروع يكون عونا لهما ولأسرتيهما خاصة وأنهما العائلات لأطفالهما، ليفكرا في البدء بمشروع عربة تجهيز وبيع المشروبات الساخنة وبيعها للمارة.

وتابعت قائلة: كنا متخوفين في البداية من كلام الناس وموافقة أهلنا لكن أقناعناهم.. احنا ظروفنا زي بعض ومطلوب مننا نصرف على بيتنا وولدنا.. في البداية الموضوع كان غريب على الناس في محافظتنا وبالوقت لقينا قبول.. أخدنا القرار مع بعض ويكون لينا مشروع خاص بينا يساعدنا.

من جانبها، قالت هند هاني، إنهما منذ وقوفهما بعربية تجهيز وبيع المشروبات الساخنة لم يتعرضا لأي مشكلات أو مضايقات من المارة، مؤكدة أنهما وجدتا دعما كبيرا من المارة.

وأضافت قائلة: فكرنا نعمل مشروع على قدنا في البداية ونفذنا فكرة العربية لتجهيز المشروبات الساخنة.. لحد دلوقتي محصلش لينا أي مشاكل ومتعرضناش لأي مضايقات.. بنحلم نكبر ويكون عندنا كافيه وبنفكر يكون عندنا عربية أكل.