الأحد 16 يونيو 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

شاهد عيان حادث معدية أبو غالب: السواق حاول يلحق العربية فوقعت بيه هو والبنات في الميه| بث مباشر

كشف أحد شهود عيان حادث  معدية أبو غالب، تفاصيل وكواليس الحادث وسقوط السيارة المكروباص، التي كانت تحمل عددًا من العمالة من المعدية في المياه، ما أدى لغرق 16 فتاة.

شاهد عيان حادث معدية أبو غالب يكشف تفاصيل الحادث

وقال سامح عبد العال، أحد شهود عيان حادث معدية أبو غالب، إن سبب الحادث يعود لطلب أحد الشباب لمنديل ورقي من إحدى فتيات الحادث، قائلًا: كان في ولد معاه موتوسيكل في المعدية، قال لبنت من اللي راكبين في المكروباص أفتحي هاتي منديل وكان بيكلمها بطريقة عنيفة.

وأضاف شاهد العيان: نشبت مشادة كلامية بين الشاب والفتاة، فأسرع سائق المكروباص لفضها، وطلب من الفتيات إغلاق نوافذ السيارة، منعًا لتجدد المشاجرة مرة أخرى، مشيرًا إلى أن السيارة كانت تستقلها سيدة فتحدثت مع الشاب وطلبت منه الابتعاد عن الفتاة وعدم الحديث معها، فانفعل عليها الشاب وتجددت المشاجرة بينهم مرة تاني.

وأردف شاهد العيان: المعدية كانت قربت ترسى، ولما المشاجرة اتجددت بين الشاب والست الكبيرة اللي كانت راكبة المكروباص، السواق نزل مندفع عشان يمنع المشكلة ولما نزل أخو الشاب ضربه في وشه، وكان الكلام ده والمعدية هترسى، ولما ترسي بتتصدم صدام طبيعي مع الشط، ووقتها السواق مكنش مأمن العربية وسايب الفرامل والعربية بدأت ترجع لورا.

واختتم: السواق حاول يلحق العربية وركب فيها عشان يمنعها من النزل في الميه، بس ملحقش العربية واتقلبت بيه هو والبنات في الميه.