الثلاثاء 30 مايو 2023
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

مدام إيدي وباقي جسمي بيتحرك لازم أنزل أشتغل.. حلاق ببورسعيد يعمل على كرسي متحرك: بسعى علشان ولادي| بث مباشر

قال محمد أبو السعود، 46 عاما، والذي يعمل حلاقا في محافظة بورسعيد؛ إنه أثناء نقله لجالون مملوء بالمياه إلى شقته السكنية في الطابق الرابع؛ فوجئ بآلام شديدة أسفل الظهر وعدم قدرته على الوقوف ووقع أرضا بسبب عدم قدرته على الصعود؛ ليتم نقله إلى المستشفى، وعقِب إجراء الكشف الطبي عليه وخضوعه للفحوصات الطبية تبين وجود مشاكل بأحد غضاريف الظهر والتي تضرررت بشدة بسبب حمله لجالون المياه.

حلاق يكافح بكرسي متحرك ببورسعيد

وأشار إلى أن الأطباء قرروا ضرورة خضوعه لعملية جراحية في الظهر؛ موضحا أنها تسببت في عدم قدرته على السير أو الوقوف على قدمه مطلقا ليظل طريح الفراش لمدة عام، وهي على حد وصفه أكبر مشكلة حدثت له في حياته.

وأضاف: طول عمري كويس وعمري ما اشتكيت من حاجة أو روحت لدكتور.. من سنتين المايه قطعت في البيت مليت جيركن وطلعت الرابع شايله.. كنت شايله غلط وحصلي انفجار في الغضروف وعملت العملية.. يوم ما عملت العملية مش بقدر أقف على رجلي مرة تانية.. أصعب شيء إني قعدت سنة في البيت محبوس ومش بقدر أتحرك.

وأكد أنه بعد مرور فترة قرر ضرورة العودة مرة أخرى للعمل خاصة وأن الله أكرمه بالكثير من النعم والحواس الأخرى؛ مشيدا بدور أسرته وزوجته في مساعدته خلال فترة علاجه.

وأردف: في أوقات كتير ما كنتش بقدر أجيب العلاج علشان أوفر فلوسه لولادي.. مريت بفترة صعبة ربنا ما يرجعها.. وقررت أنزل اشتغل.. قولت: مدام عنيا وإيدي وباقي جسمي بيتحرك أنزل أشتغل.. زوجتي وولادي تعبوا معايا كتير.. وبسعى علشانهم.

                     
                                   

ﺗﻔﻀﻴﻼﺕ اﻟﻘﺮاء