السبت 24 فبراير 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

مدربة كاراتيه صباحًا وبائعة مشروبات مساءً.. فتاة تعمل على عربة ببورسعيد: بحلم بمحل كبير | بث مباشر

قصة كفاح فتاة تدعى هبة، والشهيرة بـ كابتن بيبو، والتي تعمل مدربة كاراتيه وجيم في أحد النوادي، بجانب عملها في بيع الوافل والمشروبات الساخنة والباردة على عربة أمام حديقة المنتزه في محافظة بورسعيد، حيث إنها قررت أن تعتمد على نفسها بعد وفاة والدها.

قصة كفاح فتاة في بورسعيد

وقالت هبة إنها كانت تعمل في مجال الاستثمار منذ عدة سنوات، ولكن فكرت في تأسيس مشروع خاص بها تديره بنفسها.

وأردفت: فكرت أعمل مشروع لوحدي وإني مش حابة أشتغل عند حد بسبب التحكمات.. وفكرت أعمل مشروع أبيع منه وافل ومشروبات سخنة أو ساقعة في نفس الوقت.. وبعد كده صممت العربية اللي هشتغل عليها وعملتها.

وأضافت هبة أنها تمكنت من تأسيس مشروعها عقب وفاة والدها، حيث إنها سافرت إلى محافظة القاهرة من أجل تجهيز العربة وشراء مستلزمات صناعة الوافل والمشروبات، قائلة: بعد وفاة بابا طلعلي فلوس من الخارجة بتاعته وكان معايا فلوس محوشاها.. جمعتهم على بعض وعملت مشروعي.

كما أوضحت أن تكلفة مشروعها وصلت إلى نحو 30 ألف جنيه، لافتة إلى أنها واجهت بعض الصعوبات في بداية عملها عبر عربة الوافل والمشروبات أمام حديقة المنتزه ببورسعيد، إلا أن هناك بعض الباعة حوالها ساندوها.

واختتمت حديثها: لو فيه حد مضايقني مكان ما بقف أشتغل فيه ناس بتيجي تقف جنبي عشان يساعدوني.. وبحلم يبقى عندي محل كبير في نفس المجال.. وبقول لكل بنت خليكي طموحة ونفذي كل أحلامك ومتخافيش من حاجة.