الأحد 16 يونيو 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

قصة كفاح صيادة بالمنوفية: مركبة 4 دعامات في القلب بس لازم أشقى عشان عيالي | بث مباشر

قصة كفاح بطلها سيدة تدعى هدى التي تبلغ من العمر 67 عامًا، مقيمة في قرية كفر الخضرة التابعة إلى مركز أشمون بمحافظة المنوفية، حيث أنها تعمل في مهنة الصيد على الرغم من صعوبتها، إلا أنها تسعى لتوفير مصدر رزق حلال لتلبي من خلاله احتياجات أبنائها.

قصة كفاح صيادة في المنوفية

وقالت السيدة هدى إنها بدأت العمل في مهنة الصيد منذ 30 عامًا، حيث أنها لا تملك مصدر رزق آخر لها سوى قارب الصيد التي تجني من خلاله قوت يومها للإنفاق على أبنائها.

وتابعت: صبرت كتير واتعلمت مهنة الصيد عشان خاطر ولادي وأربيهم كويس وأعلمهم.. كافحت وتعبت عليهم جامد عشان أكمل رسالتي معاهم زي أي أم.

وأضافت السيدة هدى أن تخرج للعمل مع زوجها في مهنة الصيد حتى تساعده في توفير مصدر رزق حلال لهما ولأبنائهما، معلقة: بنبدأ شغل من الساعة 8 الصبح ويوم ربنا يرزقنا ويوم تاني لأ وأهي ماشية بستر ربنا وكرمه.

وأوضحت أنها واجهت بعض الصعوبات في بداية تعلمها مهنة الصيد، إلا أنها مع مرور الوقت استطاعت أن تتعلم أصول المهنة حتى أصبحت متمكنة منها.

واختتمت السيدة هدى حديثها: مع الوقت اتعلمت مهنة الصيد من جوزي لحد ما ربنا كرمني وبقيت أعرف أصطاد.. ورغم إني عاملة عملية ومركبة 4 دعامات في القلب إلا إني لسه بشتغل على المركب عشان رزق عيالي.