الخميس 29 فبراير 2024
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة
المشرف العام
محمود المملوك
رئيس التحرير
مروان قراعة

جوزي بكلية واحدة ومش بيقدر يشتغل.. سيدة تبيع السندوتشات بالشارع: صاحب البيت طردنا واشتغلت علشان أصرف على أولادي | بث مباشر

تكافح أم محمد في شوارع منطقة المهندسين من أجل إعالة نجليها، ومساعدة زوجها المريض، الذي يعيش بكلية واحدة، حيث تبيع الساندوتشات الجاهزة لإعالة أسرتها.

وقالت أم محمد إنها تبلغ من العمر 37 عاما، وتعول طفلين، إحداهما بسملة، 11 عاما، والآخر محمد الذي يبلغ من العمر 3 سنوات، مضيفة أنها كانت تبيع الساندوتشات في المدارس، لكن عندما أوشكت الدراسة على الانتهاء توجهت لبيعها في الشوارع.

وتابعت أم محمد أنها تبيع كافة أنواع الساندوتشات، ويبلغ سعر الثلاثة من 10 إلى 13 جنيها، مضيفة أنها لاقت تشجيعا كبيرا من الناس لمواصلة العمل: ناس كتيره بتقولي إنتي أرجل من شباب كتير قاعدين في البيت وأهلهم بيصرفوا عليهم.. وفيه بيقولي إنتي ست بميت راجل.

وأضافت: لقيت واحدة جاية تحضني وتقولي كتر خيرك إنك واقفة كدا في الشمس علشان تصرفي على أولادك.. وغيرها من المواقف التانية اللي بتشجعني على الشغل.

واستكملت أم محمد أنها تعمل يوميا من الساعة السابعة والنصف صباحا، وتظل بالشارع حتى نفاذ الكمية التي معها.

وأشارت أم محمد إلى أنها اضطرت للنزول للعمل من أجل مساعدة زوجها المريض، حيث قالت: زوجي عايش بكلية واحدة وحالته الصحية لا تسمح بالعمل، وصاحب البيت اللي عايشين فيه طردنا بسبب تراكم الإيجار علينا ولكن خدت شقة تانية وبدفع لها إيجار من شغلي دا.. وجوزي بيساعدني على أد ما يقدر.